loading...
پایگاه دانلود برنامه های علوم زمین
آخرین ارسال های انجمن
GEOSOFT بازدید : 663 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

پرکامبرين نخستين ائون ((Eon زمينشناسى است و از نظر تاريخ کره زمين، پيش از دوره کامبرين قرار دارد. جداى از پرکامبرين، واژههاى حيات اوليه ((Protozoic ، بى حيات ((Azoic ، آغاز حيات Eozoic)) ، قديمىترين حيات (Archeozoi) ، حيات ناشناخته ((Angustozoic ، حيات پنهان ( (Crypotozoicنامهاى ديگرى است که به اين ائون دادهاند که از ميان آنها آرکئوزوييک براى بخش قديمى و پروتروزوييک براى بخش جديدتر قابل قبولتر است.

مرز زيرين پرکامبرين بايد همزمان با پيدايش زمين (4600 ميليون سال) باشد. ولى، با توجه به اين که از 700 ميليون سال اوليه تاريخ زمين اطلاعى در دست نيست، ‌به طور معمول آغاز آرکئوزوييک را مىتوان 3800 ميليون سال پيش دانست که معادل هفت هشتم طول  تاريخ زمين است.

در مورد مرز بالاى پرکامبرين نيز اتفاق نظر وجود ندارد. ديرينهشناسان پيدايش نخستين جنس از تريلوبيت اولنلوس (Olenellus)را پايان پرکامبرين و آغاز کامبرين دانستهاند. در نمودارهاى تهيه شده توسط مجامع بينالمللى، مرز بالاى پرکامبرين با سن 570 ميليون سال مشخص مىشود، ولى در آخرين نمودار تهيه شده توسط IUGS  و يونسکو عدد 540 ميليون سال را پذيرفتهاند.

يکى از رويدادهاى زمينساختى عمده و سرنوشتساز ايران، حرکتهاى کوهزايى است که با رخداد کاتانگايى ( (Katanganدر قاره گندوانا و يا رخداد بايکالى (Baikalian)  در قاره اوراسيا قابل قياس است.

سنسنجى سنگهاى پرکامبرين ايران به روش پرتوسنجى، به ويژه شواهد سنگى و حتى زيستى گوياى آن است که کوهزايى ياد شده (کاتانگايى) در زمان پروتروزوييک پسين و به احتمالى در فاصله زمانى دو آشکوب ريفئن (Riphean) و وندين (Vendian) روى داده است. پيامدهاى کوهزايى وابسته به اين رويداد سبب شده تا بتوان همه سنگهاى پرکامبرين ايران را به دو گروه بزرگ تقسيم کرد. گروه نخست مجموعههاى دگرگون و دگرشکل اند که به طور عموم از آنها به عنوان پىسنگ پرکامبرين (Precambrian Basement)  ايران ياد مىشود و در زير ناپيوستگى کاتانگايى قرار دارند. گروه دوم بيشتر رديفهاى کنار قارهاى هستند که پس از رخداد کاتانگايى انباشته شده و سنگهاى پرکامبرين پسين (Late Precambrian) نام دارند.

سنگهاى قديمىتر از پرکامبرين پسين ايران، به لحاظ نبود و يا کمبود آثار حياتى قابل استناد و به ويژه تأثير فرآيندهاى دگرگونى و دگر شکلى، با ابهام توصيف شدهاند. به گونهاى که مقايسه و همارزى آنها در نقاط مختلف دشوار است. با اين حال، در نقاطى که تأثير فرآيندهاى کوهزايى کمتر بوده، نتايج پرتوسنجى سنگها، نشانگر سن 600 تا 1000 ميليون سال است. با استناد به نتايج پرتوسنجى مىتوان نتيجه گرفت که بخش درخور توجهى از پىسنگ پرکامبرين ايران، سن نوپروتروزوييک دارد. به گفته ديگر، وجود هستههاى قديمى آرکئن در ايران، پرسشآميز است.

در بيشتر ايران، سنگهاى پرکامبرين متشکل از سنگهاى رسوبى آذرين دگرگون شده و يا نادگرگونى با خاستگاه قارهاى است. پژوهشهاى زمينشناسى انجام شده در ناحيه انارک نشان مىدهد که در اين ناحيه و شايد در بعضى نقاط ديگر، مجموعههاى افيوليتى با خاستگاه اقيانوسى وجود دارد که ممکن است به سن پرکامبرين باشند. افزون بر دو نوع پوسته قارهاى و اقيانوسى، مىتوان تودههاى نفوذى آذرين و هم رديفهاى خروجى آنها را که همزمان با سخت شدن پىسنگ و يا پس از آن شکل گرفتهاند، نوع سوم سنگهاى پرکامبرين ايران دانست. بدينسان مىتوان سنگهاى پرکامبرين ايران را به سه دسته بزرگ زير، با سه خاستگاه متفاوت تقسيم کرد (هوشمندزاده و همکاران، 1368).

1- پوستههاى اقيانوسى

2- پوستههاى قارهاى که ممکن است دگرگون (قديمى) و يا نادگرگون (جديدتر) باشد.

3- سنگهاى ماگمايى درونى و بيروني.

gsi.ir منبع
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام با توجه به اینکه برنامه ها،کتابها،مقالات و مطالب علوم زمین شناسی به صورت پراکنده در سایتهای مختلف قرار دارند، تصمیم گرفتیم تا این موارد را از سایت های مختلف جمع آوری کنیم و در یک جا به صورت طبقه بندی شده به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهیم. با توجه به نياز گسترده پژوهشگران به استفاده از رايانه‌، آموزشهای رايانه‌ در اين جا در كنار اطلاعات زمين‌شناسي قرار خواهد گرفت. دانلود برنامه های زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان دانلود نرم افزارهای زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 334
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 30
  • تعداد اعضا : 367
  • آی پی امروز : 251
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 463
  • باردید دیروز : 935
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,398
  • بازدید ماه : 1,398
  • بازدید سال : 159,814
  • بازدید کلی : 1,321,145