loading...
پایگاه دانلود برنامه های علوم زمین
آخرین ارسال های انجمن
GEOSOFT بازدید : 976 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

دوره اردوویسین(Ordovician)
 اردوویسین در ایران
نام اردوويسين از قبيله اردوويسيا(Ordovicia)در ناحيه ولز انگلستان گرفته شده است. درسال 1835 زمين شناس انگليسى به نام مورچيسون(Murrchison) به طبقاتى که تقريباٌ به طور هم شيب بر روى طبقات کامبرين قرار گرفته اند، سيلورين زيرين يا سرى اردوويسين اطلاق کرده است. بر اساس مطالعات جامع ترى که در سال 1879 توسط لاپورت(Ch. Lapworth) صورت گرفته، اردوويسين را به عنوان يک سيستم جديد(دوره جديد) معرفى مى نمايد، لذا امروزه به جاى سرى اردوويسين به سيستم اردوويسين اشاره مى گردد. رسوبات اردوويسين در مقطع تيپ در ولز براى مقايسه طبقات همزمان در ساير نقاط دنيا به کار مى رود، گر چه رسوبات کامل تر اين دوره در ساير مناطق دنيا نيز مشاهده و مطالعه شده است. رسوبات اردوويسين به وسيله فسيل هاى شاخص آن از رسوبات کامبرين کاملاٌ متمايز مى باشد. زمان محاسبه شده توسط عناصر راديو اکتيو، اين دوره را در حدود 65 تا 70 ميليون سال نشان مى دهد. در اين دوره رسوبگذارى در ژئوسنکلينال هاى کالدونى، آپالاش و کرديلر ادامه داشته است.

اردويسين در  ايران

 

 در ايران سنگهاى اردويسين گسترش محدود دارند و به استثناى ناحيه شيرگشت، در ديگر ساير، سنگهاى اردويسين با يک واحد آوارى از ماسهسنگهاى کوارتزى سفيدرنگ آغاز مىشود که با سنگهاى کهنتر ارتباط ناپيوستـــه از نوع دگرشيبى فرسايشى دارد. با اين حال، در ناحيه کلمرد (باختر طبس) همبرى انباشتههاى اردويسين با سنگهاى پرکامبرين (سازند کلمرد) از نوع دگرشيبى زاويهاى و با گرانوديوريتهاى اين زمان (پرکامبرين) از نوع دگرشيبى آذرينپى است. وجود برونزدهاى مشترک سنگهاى کامبرين و اردويسين سبب شده تا همبرى سنگهاى ياد شده پيوسته دانسته شود، در حالى که ناپيوستگىهاى ياد شده شواهدى از يک ايست رسوبى پيش از اردويسين است که به جز فرونشست شيرگشت در ديگر نقاط ايران اثرگذار بوده است.

به جز ناحيه تالش و لرستان که سنگهاى اردويسين کربناتى است، در ديگر نقاط ايران، رديفهاى اردويسين بيشتر از نوع شيل، سيلت سنگ و ماسهسنگ است که به داشتن رنگ متمايل به سبز و سنگـوارههايـى از نوع تريلوبيت، بازوپـا و سيستوييدها شاخص هستند. ثابت بودن نسبــى رخسارة سنگهاى اردويسين مىتواند حاکى از محيطهاى دريايى کم ژرفاى کنار قاره  در سراسر ايران باشد. اشتامفلى (1978) محيط تهنشينى اين رسوبات را به يکى از مسيرهاى عبور درياى برقارهاى ايران مرکزى با تتيس کهن دانسته است، ولى لاسمى (1379) به محيطهاى رسوبى ژرف باور دارد که به تدريج به نهشتههاى فلات قاره و سپس نهشتههاى ساحلى تبديل مىشده است. جدا از سنگهاى رسوبى، در نواحى ماکو، اسفراين، جنوب خاورى زون سنندج – سيرجان و کوههاى تالش، سنگهاى اردويسين ايران داراى انواعى از سنگهاى آذرين بيرونى هستند که بيشتر از نوع گدازههاى بازيک زيردريايى است. اشتامفلى (1978)، بربريان (1981)، علوى (1991)، روانههاى بازالتى ياد شده را بخشى از مجموعة ماگمايى اردويسين – سيلورين مىدانند که در اثر نخستين شکستگى سکوى پالئوزوييک ايران شکل گرفتهاند.

توزيع جغرافيايى سنگهاى اردويسين در نقاط مختلف کوههاى البرز – آذربايجان (اسفراين، شمال شاهرود، عَلَمکوه، ميلا کوه، طالقان، آبيک، خلخال، ماکو، تالش، اروميه، مهاباد، شمال باخترى تبريز)، ايران مرکزى (شيرگشت، کلمرد، کرمان، 000) و زاگرس (زردکوه، گهکم، فراقان) نشان مىدهد که با وجود رخنمونهاى محدود و پراکنده، پيشروى درياى اردويسين بسيار گسترده بوده است، به طورى که حتى پارهاى از فرازمينهاى کهن پرکامبرين مانندکلمرد (باختر طبس) و عَلَمکوه (باختر کلاردشت) با درياى پيشرونده اردويسين پوشيده شدهاند. و لذا، نبود و کمبود رخنمونهاى اردويسين را مىتوان حاصل چرخههاى فرسايشى پس از اردويسين دانست.

از نظر سن، سنگهاى اردويسين ايران به طور کلى به اردويسين پيشين تا ميانى تعلق دارند. اما، در شمال باخترى کرمان و در زاگرس، تغييرات سنى رديفهاى مورد سخن تا اردويسين پسين است. نبود سنگهاى اردويسين پايانى مىتواند نتيجه پسروى دريا و آغاز جنبشهاى معادل کالدونين باشد هر چند که چرخههاى فرسايشى بعدى نيز در فرسايش و حذف مؤثر بودهاند. افت سطح دريا در نتيجه يخبندان اردويسين پسين که به ظاهر عربستان را تحت تأثير قرار داده مىتواند در پسروى درياى اردويسين پايانى نقش داشته باشد. گفتنى است که از شواهد يخبندان اواخر اردويسين عربستان، در ايران اثرى ديده نشده که شايد نشانگر اين نکته باشد که ايران در عرضهاى شمالىتر قرار داشته است. با وجود يکى بودن رخسارههاى سنگى، بررسى سنگهاى اردويسين در سه پهنه البرز – آذربايجان، ايران مرکزى و زاگرس مىتواند بيانگر نام و ويژگىهاى چينهشناختى اين انباشتهها باشد.

http://gsi.ir

مشاهده فسيل هاى اردويسين:

بی مهرگان:

Hebertella sinuata
سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور - GSI.ir
Rafinesquina ponderosa
Rhynchotrema increbescens
Prasopora falsei
Prasopora simulatrix
Eotomaria
Salteraster huxleyi
Stenaster salteri
Caleidocrinus multiramus
Aglaspida
Griffithides bufo
Acanthoparypha gibba
Anacheirurs (Lehua sp.)
Angelina sedgwicki
Graptolites
Orthograptus
Lissocoelia

Brachiospongia
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام با توجه به اینکه برنامه ها،کتابها،مقالات و مطالب علوم زمین شناسی به صورت پراکنده در سایتهای مختلف قرار دارند، تصمیم گرفتیم تا این موارد را از سایت های مختلف جمع آوری کنیم و در یک جا به صورت طبقه بندی شده به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهیم. با توجه به نياز گسترده پژوهشگران به استفاده از رايانه‌، آموزشهای رايانه‌ در اين جا در كنار اطلاعات زمين‌شناسي قرار خواهد گرفت. دانلود برنامه های زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان دانلود نرم افزارهای زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 334
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 367
  • آی پی امروز : 268
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 623
  • باردید دیروز : 918
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 5,948
  • بازدید ماه : 29,090
  • بازدید سال : 158,150
  • بازدید کلی : 1,319,481