loading...
پایگاه دانلود برنامه های علوم زمین
آخرین ارسال های انجمن
GEOSOFT بازدید : 915 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

سیلورین SILURIAN  در ایران

رسوبات سيلورين(Silurian) براى اولين بار در سال 1835 توسط  دانشمند انگليسى به نام مورچيسون(Murrchison)  مطالعه شده و نام آن از قبيله سيلور که در ناحيه ولز زندگى مى کرده اند،گرفته شده است. از طرفى چون رسوبات سيلورين در جزيره گوتلند واقع در درياى بالتيک به خوبى توسعه داشته و مطالعه شده اند، بنابراين اين دوره را در اروپا گوتلندين(Gotlandian)  نيز مى نامند.

رسوبات سيلورين(Silurian) براى اولين بار در سال 1835 توسط  دانشمند انگليسى به نام مورچيسون(Murrchison)  مطالعه شده و نام آن از قبيله سيلور که در ناحيه ولز زندگى مى کرده اند،گرفته شده است. از طرفى چون رسوبات سيلورين در جزيره گوتلند واقع در درياى بالتيک به خوبى توسعه داشته و مطالعه شده اند، بنابراين اين دوره را در اروپا گوتلندين(Gotlandian)  نيز مى نامند.

در انگلستان (مقطع تيپ) و در بعضى مناطق دنيا حد تحتانى و گاهى حد فوقانى سيلورين به وسيله يک دگرشيبى مشخص تعيين مى شود. در سيلورين حرکات کوهزايى کالدونين (Caledonian) به وقوع پيوسته که يکى از مهمترين چين خوردگى هاى پالئوزوييک به شمار مى آيد. اين چين خوردگى اروپا و بعضى ديگر نواحى دنيا را تحت تاثير قرار داده است. از رسوبات دوره سيلورين مى توان شيل هاى گراپتوليت دار، آهک و مارن هاى براکيوپوددار و همچنين ريف هاى مرجانى را نام برد که به وفور در اين دوره ديده مى شود. علاوه بر گراپتوليت ها، تريلوبيت ها، مرجان ها و سفالوپودها که در درياهاى سيلورين زندگى مى کرده اند. براى اولين بار در اين دوره ماهى هاى زره ار و همچنين گياهان خشکى ظاهر شده اند. زمانى را که به وسيله عناصر راديواکتيو براى اين دوره محاسبه نموده اند در حدود 30 تا 40 ميليون سال مى باشد.

 

سيلورين در ايران

 

جغرافياى ديرينه و چگونگى پراکنش سنگهاى سيلورين در ايران اين باور را به وجود آورده است که به لحاظ تداوم حرکات شاغولى وابسته به رخداد کالدونين و يا گسترش جهانى يخچالها و افت سطح درياها، در زمان سيلورين خشکى ايرانزمين وسعت بيشترى داشته و به همينرو، در ايران، دورة سيلورين، يک دورة نبود رسوبگذارى است. با اين حال، در نواحى محدودى از البرز خاورى، ايران مرکزى و جنوب خاورى زاگرس سنگهايى به سن سيلورين گزارش شده است. به همين دليل، نبوى (1355) بر اين باور است که در پيامد جنبشهاى زمينساختى کالدونى، بخش شمال و شمال باخترى ايران به صورت خشکى (خشکى کالدونى) درآمده است. مرز خاورى اين خشکى از علىآباد گرگان آغاز و پس از گذر از سمنان و محلات به زردکوه بختيارى رسيده است. ولى، وجود سنگهاى سيلورين در تالش، محدودة اين خشکى را پرسشآميز مىسازد.

 

سنگهاى سيلورين ايران بيشتر شامل شيل، سنگ آهک و ماسهسنگى حاوى انواع گراپتوليت، مرجان، بازوپايان، تريلوبيت و کنودونت است که نشانگر محيطهاى رسوبى از نوع کم ژرفا است. يکى از ويژگىهاى سنگهاى سيلورين ايران، فراوانى سنگهاى آتشفشانى از نوع بازالتهاى زيردريايى است که تأييدى بر يک مرحلة بازشدگى(Opening Stage)  در پوستة کراتونى سکوى پالئوزوييک ايران است. گفتنى است در برخى نقاط ايران (جنوب گرگان، جنوب خاورى زون سنندج سيرجان)، سنگهاى آذرين سيلورين نسبت به سنگهاى رسوبى اين زمان گسترش بيشترى دارند.

 



Spirograptus turriculatus

Phylum Hemichordata, Graptolithina

Geological Time: Early Silurian, Late Llandovery Stage (435-434 million years ago)

Size: 10 mm

Fossil Site: Cotton Formation, Cottons Hill Quarry, New South Wales, Australia

 

منبع:سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور - GSI.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام با توجه به اینکه برنامه ها،کتابها،مقالات و مطالب علوم زمین شناسی به صورت پراکنده در سایتهای مختلف قرار دارند، تصمیم گرفتیم تا این موارد را از سایت های مختلف جمع آوری کنیم و در یک جا به صورت طبقه بندی شده به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهیم. با توجه به نياز گسترده پژوهشگران به استفاده از رايانه‌، آموزشهای رايانه‌ در اين جا در كنار اطلاعات زمين‌شناسي قرار خواهد گرفت. دانلود برنامه های زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان دانلود نرم افزارهای زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 334
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 24
  • تعداد اعضا : 367
  • آی پی امروز : 222
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 417
  • باردید دیروز : 935
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,352
  • بازدید ماه : 1,352
  • بازدید سال : 159,768
  • بازدید کلی : 1,321,099