loading...
پایگاه دانلود برنامه های علوم زمین
آخرین ارسال های انجمن
GEOSOFT بازدید : 1086 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)
نقشه سازندهای دوره آرکئن

در ادامه مبحث پرکامبرین که در مطلب قبلی آمده است،حال به ترتیب به بالا شرایط را بررسی کرده و اطلاعات و نقشه ها و تصاویری مربوط را از نظر چینه شناسی ارائه می دهیم.در زیر نقشه مربوط به پراکندگی سازندهای آرکئن در ایران را می توانید دریافت کنید.

 

معرفی زونها و راهنمای نقشه

ایران مرکزی                                                    مکران و شرق ایران        

البرز و آذرباییجان                                               زاگرس                                   

سنندج - سیرجان                                             کپه داغ

GEOSOFT بازدید : 665 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

پرکامبرين نخستين ائون ((Eon زمينشناسى است و از نظر تاريخ کره زمين، پيش از دوره کامبرين قرار دارد. جداى از پرکامبرين، واژههاى حيات اوليه ((Protozoic ، بى حيات ((Azoic ، آغاز حيات Eozoic)) ، قديمىترين حيات (Archeozoi) ، حيات ناشناخته ((Angustozoic ، حيات پنهان ( (Crypotozoicنامهاى ديگرى است که به اين ائون دادهاند که از ميان آنها آرکئوزوييک براى بخش قديمى و پروتروزوييک براى بخش جديدتر قابل قبولتر است.

مرز زيرين پرکامبرين بايد همزمان با پيدايش زمين (4600 ميليون سال) باشد. ولى، با توجه به اين که از 700 ميليون سال اوليه تاريخ زمين اطلاعى در دست نيست، ‌به طور معمول آغاز آرکئوزوييک را مىتوان 3800 ميليون سال پيش دانست که معادل هفت هشتم طول  تاريخ زمين است.

GEOSOFT بازدید : 761 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

کانسارهاى همراه با سنگهاى ماگمائى بازيک واولترابازيکى

 

Mineral deposits in relation to basic and ultrabasic magmatic rocks

» کانسارهاى همراه با سنگهاى ماگمائى بازيک واولترابازيکى

 

» توده هاى نفوذى بازيک لايه اى

 

» کانسارهاى کمپلکس آذرين بوشولد

 

» کانسار پلاتين کمپلکس استيل واتر

 

» کانسارهاى مس- نيکل در کمپلکس سادبورى

 

» کانسارهاى همراه با آنورتوزيت ها

 

» کانسارهاى همراه با افيوليت

 

» ذخاير همراه با کربناتيتها

 

» ذخاير همراه با سنگهاى آذرين قليايى

 

» مواد معدنى همراه با کيمبرليت ها

GEOSOFT بازدید : 932 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)
در حقيقت زمين منبع عظيمي از انرژي حرارتي مي باشد. هر چه به اعماق زمين نزديكتر مي شويم حرارت آن افزايش مي يابد بطوريكه اين حرارت در هسته زمين به بيش از پنج هزار درجه سانتيگراد مي رسد. اين حرارت به طريقه هاي متفاوتي از جمله فورانهاي آتشفشاني، آبهاي موجود در درون زمين و يا بواسطه خاصيت رسانايي از بخش هايي از زمين به سطح آن هدايت مي شود. در يك سيستم زمين گرمايي حرارت ذخيره شده در سنگها و مواد مذاب اعماق زمين بواسطه يك سيال حامل به سطح زمين منتقل مي شود. اين سيال عمدتاً نزولات جوي مي باشد كه پس از نفوذ به اعماق زمين و مجاورت با سنگهاي داغ حرارت آنها را جذب نموده و در اثر كاهش چگالي مجدداً به طرف سطح زمين صعود مي نمايد و موجب پيدايش مظاهر حرارتي مختلفي از قبيل چشمه هاي آب گرم، آبفشانها و گل فشانها در نقاط مختلف سطح زمين مي گردد.

استفاده از حرارت توسط انسان به زمانهاي بسيار دور بر مي‌گردد. وقتي که انسانهاي ما قبل تاريخ در جستجوي پناهگاه در ته غارها اقدام به گريز از سرماي يخبندان کردند. با دور شدن از سطح زمين خود را در پناه تغييرات فصول قرار داده و در حقيقت از انرژي زمين گرمايي استفاده مي‌کردند.

 

چشمه‌هاي آب گرم ، چشمه‌هاي آب گرم جهنده و فواره‌هاي بخار ، صور نمايشي از گرماي زمين هستند. که در هر زمان مورد استفاده مردمان بوده است و امروزه سعي در بهره برداري از اين انرژي بصورت مدرن و در اندازه‌هاي بيشتر است. چشمه‌هاي شناخته شده با دماي بالا از مدتها پيش مورد بهره برداري قرار گرفته است، ولي اشکال عمده آن وجود چشمه‌هايي در نقاط کمياب و مشخص از زمين است.

GEOSOFT بازدید : 1621 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

در این بخش تصاویر میکروسکپی از سنگهای دگرگونی را از رخساره های مختلف می توانید ببینید.بعضی از تصاویر با نور پلاریزه و برخی بدون نور پلاریزان یعنی در حالت خاموشی قابل مشاهده هستند.

تصویر میکروسکپی با نور پلاریزه از کانی آمفیبولیت

 

GEOSOFT بازدید : 1147 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

تصاويری از برخی پديده ها و ساختارهای زمين شناسی

در این بخش تصاویر برخی از پدیده ها و ساختارهای زمین شناسی که ممکن است در مطالعات صحرایی با آنها برخورد کنیم ارائه می شوند.البته دانشجویان عزیز باید توجه کنند که هر کدام از این پدیده ها سرنوشت زمین شناختی خاص و قابل مطالعه ای دارند که برای شناخت هرکدام از آنها می بایست به کتب مربوطه نظیر چینه شناسی،رسوب شناسی و سنگ شناسی های مختلف و البته زمین شناسی ساختمانی رجوع شود. 

تصویر1:سنگهای بازالتی آلتره شده پیریت دار سیلیسی به همراه اکسیدهای آهن دار،

آلتراسیون یال شرقی زاغ دره،شمال ورقه دولت آباد.

GEOSOFT بازدید : 709 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)
زمين شناسى پزشکى، شاخه اى شگفت انگيز از زمين شناسى
 
از جمله مسائلى که زمين شناسى به آن مى پردازد، مطالعه و کاوش پيرامون سنگها و مواد معدنى موجود در زمين است. برخى از عناصر شيميايى تشکيل دهنده اين سنگها در مقادير مشخص براى حفظ سلامتى موجودات زنده نقشى مهم و اساسى دارند و در مقادير بالا سمى و خطرناک محسوب مى شوند. فعاليتهاى آتشفشانى، زلزله ها، فرونشست زمين، هوازدگى، فرسايش، رسوب گذارى، وضعيت عمومى چينه ها و چرخه آب از جمله رويدادهاى زمين شناسى هستند که سلامت و بقاى موجودات زنده را تهديد مى کنند.

      زمين شناسى پزشکى در حقيقت به مطالعه و بررسى اثرات ناشى از عوامل زمين شناسى بر روى سلامت محيط زيست، انسانها، حيوانات و گياهان مى پردازد. پزشکى، دامپزشکى، کشاورزى، زيست شناسى و زمين شناسى از جمله علومى هستند که ارتباطى تنگاتنگ با زمين شناسى پزشکى دارند.  

 تصوير1. مطالعات و بررسى هاى زمين شناسى پزشکى
 

GEOSOFT بازدید : 1407 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)
نقشه های پراکندگی گسل ها و زلزله ها و ...

در زیر نقشه هایی مربوط به پراکندگی گسل های مختلف و همچنین پراکندگی مناطق مستعد وقوع زلزله های مختلف رو در پهنه ساختاری ایران می بینید.

پراکندگی گسل های زلزله خیز

GEOSOFT بازدید : 1085 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

 

 نرم افزار ها،دیکشنری و کتابها و مقالات زمین شناسی برای تلفن همراه (جاوا)

 

تعداد صفحات : 31

درباره ما
Profile Pic
با سلام با توجه به اینکه برنامه ها،کتابها،مقالات و مطالب علوم زمین شناسی به صورت پراکنده در سایتهای مختلف قرار دارند، تصمیم گرفتیم تا این موارد را از سایت های مختلف جمع آوری کنیم و در یک جا به صورت طبقه بندی شده به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهیم. با توجه به نياز گسترده پژوهشگران به استفاده از رايانه‌، آموزشهای رايانه‌ در اين جا در كنار اطلاعات زمين‌شناسي قرار خواهد گرفت. دانلود برنامه های زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان دانلود نرم افزارهای زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 334
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 30
  • تعداد اعضا : 368
  • آی پی امروز : 274
  • آی پی دیروز : 302
  • بازدید امروز : 591
  • باردید دیروز : 973
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 3,543
  • بازدید ماه : 3,543
  • بازدید سال : 161,959
  • بازدید کلی : 1,323,290