loading...
پایگاه دانلود برنامه های علوم زمین
آخرین ارسال های انجمن
GEOSOFT بازدید : 1911 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 

در این ساعت برای مهندسین معدن از فیلمی انفجارهای کنترل شده در معادن را تدارک دیده ایم . امیدواریم این فیلم مورد توجه مهندسین عزیز قرار بگیرد .برای دریافت به ادامه مطالب مراجعه کنید .

 

 

 

 

GEOSOFT بازدید : 917 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

سیلورین SILURIAN  در ایران

رسوبات سيلورين(Silurian) براى اولين بار در سال 1835 توسط  دانشمند انگليسى به نام مورچيسون(Murrchison)  مطالعه شده و نام آن از قبيله سيلور که در ناحيه ولز زندگى مى کرده اند،گرفته شده است. از طرفى چون رسوبات سيلورين در جزيره گوتلند واقع در درياى بالتيک به خوبى توسعه داشته و مطالعه شده اند، بنابراين اين دوره را در اروپا گوتلندين(Gotlandian)  نيز مى نامند.

GEOSOFT بازدید : 818 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

کشف یک انسان ناشناخته کهن در سیبری


دانشمندان یک انسان کهن که تاکنون ناشناخته بود را با تحلیل دی ان اِی استخوان انگشت در غاری در سیبری شناسایی کرده اند.
این "هومینین" (موجودی شبیه انسان) منقرض شده از 48 هزار تا 30 هزار سال پیش در منطقه آسیای مرکزی زندگی می کرده است.تیمی بین المللی مواد ژنتیکی به دست آمده از فسیل این موجود را که از نئاندرتال و انسان امروزی متمایز است، سلسله بندی کرده است.استخوان انگشت این موجود در سال 2008 در غار دنیسووا در سیبری کشف شد.

GEOSOFT بازدید : 712 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

افيوليتهای زاگرس

الف) افيوليت‌هاي زاگرس در امتداد و در بلافصل جنوب باختري راندگي اصلي زاگرس، دو بخش پهن و جدا از هم از مجموعة افيوليتي – راديولاريتي رخنمون دارد. هر بخش به شكل كماني با تحدب به طرف جنوب باختري است: يكي كمان پشتكوه در كرمانشاه (برو، 1970)، و ديگري كمان فارس در نيريز (ريكو، 1971). از نظر تركيب و ساخت افيوليتهاي كرمانشاه و نيريز، با مجموعة افيوليتي – راديولاريتي كوههاي عُمان و با افيوليتهاي حاشية عربستان، شباهت زياد دارند. به سخن ديگر، دو كمان افيوليتي كرمانشاه و نيريز، بخشي از نوار افيوليتي به طول تقريبي 3000 كيلومتر است كه به طور ناپيوسته از سوريه شروع و پس از گذر از جنوب تركيه و زاگرس به عُمان ميرود. اين نوار كه به صورت يك كمان در امتـداد راندگيهـاي ميان دو صفحة عربستان و صفحة ايران قرار دارد، به وسيلة ريكو (b 1971)، مطالعــه و به آن هـلال افيوليتي حاشية عربستانCroissant Ophiolitique Peri Arabe نام داده شده است. ولي اشتوكليـــن (1977)، براي آن نام نــوار افيوليتـــي محوري بيرونــيOuter Axial Ophiolitic Belt را انتخاب كرده است.

GEOSOFT بازدید : 1006 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)
نانوپلانکتون های آهکی

Calcareous Nannofossils

نانوپلانکتون هاى آهکى، پروتيست هاى فتوسنتزى تک سلولى از اعضاى گروه Haptophyta (هاپتوفيتا) مى باشند. آنها داراى اشکال بسيار متفاوتى هستند، ولى همگى پوسته هايى متشکل از ورقه هاى ظريف از کربنات کلسيم بنام کوکوليت ها دارند. اين پلانکتون هاى ظريف اکثراً در محيط هاى دريايى گرمسيرى ديده مى شوند، وتوليد کننده هاى اوليه مهمى هستند. بعد از اينکه ارگانيسم ها مى ميرند، کوکوليت هاى آنها در ته اقيانوس جمع مى شوند، و لجن هاى آهکى را تشکيل مى دهند که با گچ ها و ساير سنگ آهک هاى دانه ريز سفت و سخت مى شوند. فسيل هاى نانوپلانکتون آهکى در سنگ آهک ها ى ژوراسيک ديده شده اند.

GEOSOFT بازدید : 979 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

دوره اردوویسین(Ordovician)
 اردوویسین در ایران
نام اردوويسين از قبيله اردوويسيا(Ordovicia)در ناحيه ولز انگلستان گرفته شده است. درسال 1835 زمين شناس انگليسى به نام مورچيسون(Murrchison) به طبقاتى که تقريباٌ به طور هم شيب بر روى طبقات کامبرين قرار گرفته اند، سيلورين زيرين يا سرى اردوويسين اطلاق کرده است. بر اساس مطالعات جامع ترى که در سال 1879 توسط لاپورت(Ch. Lapworth) صورت گرفته، اردوويسين را به عنوان يک سيستم جديد(دوره جديد) معرفى مى نمايد، لذا امروزه به جاى سرى اردوويسين به سيستم اردوويسين اشاره مى گردد. رسوبات اردوويسين در مقطع تيپ در ولز براى مقايسه طبقات همزمان در ساير نقاط دنيا به کار مى رود، گر چه رسوبات کامل تر اين دوره در ساير مناطق دنيا نيز مشاهده و مطالعه شده است. رسوبات اردوويسين به وسيله فسيل هاى شاخص آن از رسوبات کامبرين کاملاٌ متمايز مى باشد. زمان محاسبه شده توسط عناصر راديو اکتيو، اين دوره را در حدود 65 تا 70 ميليون سال نشان مى دهد. در اين دوره رسوبگذارى در ژئوسنکلينال هاى کالدونى، آپالاش و کرديلر ادامه داشته است.

GEOSOFT بازدید : 686 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

اجماع هیات بین المللی در مورد نحوه انقراض دایناسورها

هیاتی بین المللی از کارشناسان بر این نظریه که برخورد یک جسم آسمانی باعث و بانی انقراض انبوه موجودات زمینی به خصوص دایناسورها شد مهر تایید زده است.این گروه پس از انجام تحلیل های وسیع به روی شواهد موجود در این زمینه به اجماع دست یافت.آنها طی مقاله ای در نشریه "ساینس" نظریه های بدیل در مورد نحوه انقراض آن دوره از جمله اینکه ممکن است در اثر فعالیت گسترده آتشفشانی روی داده باشد را رد کردند.این تحلیل در 41امین کنفرانس علوم اقماری و سیاره ای (ال پی اس سی) در آمریکا مورد بحث قرار گرفت.

GEOSOFT بازدید : 621 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

پالئوزوييــک با طول مدت 340 ميليون سال (از 570 تا 230 ميليون سال پيش) طولانـىتريـن اراتم(Earathem)هاى فانروزوييک است که نام آن از دو کلمه يونانى پالئوس ((Palaios به معنى ديرينه و زئون ((Zoon به معنى موجود زنده مشتق شده و همارز فارسى آن واژه «ديرينهزيستى » است.

GEOSOFT بازدید : 907 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

تريلوبيت ها

trilobit


طبقه بندي:

 قلمرو : جانوران

شاخه : آرتروپودها

رو رده : تريلوبيتومورف

رده : تريلوبيت (Ttilobite

شامل 8 راسته می باشند:

آگنوستیدا، آسافیدا، کورینکسوچیدا، لیچیدا، فاکوپیدا، پروئتیدا، تیکوپاریدا، ردلیچیدا.

تعداد صفحات : 31

درباره ما
Profile Pic
با سلام با توجه به اینکه برنامه ها،کتابها،مقالات و مطالب علوم زمین شناسی به صورت پراکنده در سایتهای مختلف قرار دارند، تصمیم گرفتیم تا این موارد را از سایت های مختلف جمع آوری کنیم و در یک جا به صورت طبقه بندی شده به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهیم. با توجه به نياز گسترده پژوهشگران به استفاده از رايانه‌، آموزشهای رايانه‌ در اين جا در كنار اطلاعات زمين‌شناسي قرار خواهد گرفت. دانلود برنامه های زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان دانلود نرم افزارهای زمین شناسی با لینک مستقیم و رایگان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 334
  • کل نظرات : 125
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 368
  • آی پی امروز : 253
  • آی پی دیروز : 302
  • بازدید امروز : 568
  • باردید دیروز : 973
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 3,520
  • بازدید ماه : 3,520
  • بازدید سال : 161,936
  • بازدید کلی : 1,323,267